Duiken - Reisverslag uit Glen Geddes, Australië van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu Duiken - Reisverslag uit Glen Geddes, Australië van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu

Duiken

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Wieneke

22 November 2013 | Australië, Glen Geddes

Hallo allemaal!!

Koud hè!!?! Bij jullie dan... Hier is het gemiddeld toch wel een graadje of 30! Soms ook 40, als de zon echt z'n best doet.
Nat hè!!?! Ook bij jullie natuurlijk :-) al lijkt het regenseizoen zich hier ook al wel aan te melden. Geen volle dagen regen gelukkig! Maar veelal in de middag of vroeg in de avond een buitje! Tijd om te vluchten dus! Terug naar het zuiden de zon achterna!!

Ons laatste verslag hebben we op Magnetic Island getypt. Vlak voordat we weer op de Ferry richting het vaste land gingen. Omdat de overtocht en de daarop volgende autorit niet bijzonder spannend was pakken we de draad weer op in Mission Beach.

In Mission Beach zijn we 2 dagen op jacht geweest naar Cassowares. (Of zoiets..) Een soort grote gekleurde struisvogels waarvan het mannetje vreselijk onder de duim zit! Die moet namelijk op de kleintjes letten.. Als je de boorden moet geloven kan je bijna over die beesten lopen, maar op een paar stenen voorbeelden langs de weg na hebben we er geen 1 gezien. De camping lag pal aan het strand! Wat een hoop goed maakte want verder was t niet veel. Omdat de zee vergeven zou zijn van krokodillen en stingers hebben ze stingernetten in de zee geplaatst. Een soort omgekeerd visnet dat al de ongewenste beestjes buiten houd!
Er was vanaf de camping nog een mooie wandeling door een strookje regenwoud. Hier een paar enorme spinnen gezien. Smerig joh! 3 uur later kriebelde alles nog:-)

Onze autorit naar Cairns stelde niet veel voor. Niet in afstand en niet in uitzicht. We waren blij dat we in Cairns aankwamen. Nog blijer toen we een goede camping net buiten het centrum hadden gevonden. En het aller blijdsdsdtt toen we na een wandeling door de stad bij de lagoon aankwamen. Echt een leuke stad! We zijn een paar dagen in Cairns gebleven met het voornemen om uit te zoeken welke aanbieder het beste was voor een dagje duiken op het Great Barrier Reef. Ook hebben we even een beetje bijgeslapen en bijgekleurd aan de lagoon.
Na Cairns was het tijd om het laatste stuk naar boven te knallen! We hadden hier 5 dagen voor berekend.. Maar dat bleek een beetje te veel.

Cairns-Port Douglas was een hele mooie autorit direct langs de kust. We vonden het bijna jammer dat we er na een goed uur waren. Camping opgezocht en tijd voor verkoeling. Die verwachtte we in de zee te kunnen vinden. Maar met een watertemperatuur van 29 graden was dat niet helemaal het geval.
De volgende ochtend vroeg weg vanwege de drukke planning. We hebben eerst een wandeling gemaakt die de Mossman Gorge heet. In het zuidelijkste deel van het Daintree Rainforest! Echt super mooi!!! Bizar hoe enorm die bomen kunnen worden. De wortels die af en toe over het pad liepen waren dikker dan de gemiddelde boom thuis.
Omdat we geen dikke 4x4 hebben moesten we met een omweg richting Cooktown. Wat ook betekende dat we Cape Tribulation hebben gemist. De autorit was evengoed erg mooi gelukkig! Een paar imposante uitzichten over het uitgestrekte landschap. En de met zwarte stenen bedekte bergen halverwege de route verbaasde ons in positieve zin.
De hoge verwachtingen die we van Cooktown hadden heeft de stad niet helemaal waargemaakt. Het was een leuk oud stadje. Met veel geschiedenis. (Kapitein James Cook heeft hier in 1770 als eerste buitenlander voet aan land gezet nadat zijn schip op het rif was gevaren)
Cooktown is vergeven van standbeelden, gedenkstenen en andere monumenten om dit te vieren. Ook heeft Cooktown een soort Madurodam achtige vuurtoren. Klein dus!!! Maar wel op een mooie plek met uitzicht over de stad en de oceaan. Duhhh..!

Na drie dagen waren we alweer terug in Cairns :-) Eindelijk zijn we echt naar het Great Barrier Reef gegaan om te duiken! 3 keer zelfs! De eerste duik zijn we met een gids het water in gesprongen. Hij liet ons wat mooie dingen zien. Maar we hadden allebei het gevoel dat het erg chaotisch was. Daarbij hadden een paar andere duikers, die samen op pad waren gegaan Nemo gezien! Dus dat wilde wij ook! De 2e en 3e duik zijn we samen te water gegaan! Dat was echt zo gaaf! Zelf bepalen waar we heen gingen, zelf de luchtvoorraad peilen. Elkaar in de gaten houden en zorgen dat je ook de boot nog weer kan vinden! Omdat we met zoveel dingen bezig waren ging de luchtvoorraad snel!
Aan het eind van de 2e duik kwam er een white tip shark voorbij zwemmen! En tijdens de 3e duik hebben we eindelijk Nemo in het echt gezien. En de rest van de familie ook nog ontmoet! Was echt super gaaf!

We hebben ons voorgenomen om het op de terugweg lekker rustig aan te doen. En dat bevalt erg goed! We zijn op het gemakje naar Airlie Beach gereden. Onderweg nog een paar stops gemaakt bij mooie watervallen en geslapen vlak naast een schitterend zwembadje met waterval en glijbanen. Allemaal middenin de natuur.
In Airlie hebben we weer even een paar dagen gebakken aan de lagoon. We hebben geregeld dat we de 26ste in Noosa aan onze 3 daagse Everglades kano tocht gaan beginnen. Ook hebben we een national park in de buurt bezocht, met waterval maar zonder water.... En we hebben een diggeridinges cursus gehad van 15 minuten. Er kwam nog geluid uit ook!!:-)

Wij gaan weer rustig verder! In Noosa is het gevaar voor stingers en crocs geweken dus kunnen we weer ongestoord het water in op ons bodyboard:-)

Liefs Wieneke & Jeroen

Ps. Super tof dat jullie ons allemaal volgen en dank jullie wel voor de leuke reacties:-)

• 22 November 2013 - 07:42

Brigit:

Klinkt weer goed!! Geniet er maar lekker van samen..

• 22 November 2013 - 15:53

Hein:

hoi wieneke en jeroen

hier een groet uit koud holland ,nog een hoop plezier ,de groeten van jolanda

• 22 November 2013 - 20:21

Oma& Opa De Laat:

Hoi Wieneke &Jeroen , we hebben alles weer gelezen . Kei leuk blijf samen van alle leuke dingen genieten
    wij genieten van jullie verhalen, hier gaat alles weer goed. Tot de volgende keer veel liefs Oma & Opa.

• 24 November 2013 - 12:37

Perry En Annette:

Hallo jeroen en wieneke,

we hebben jullie verhaal weer gelezen gaaf hoor Als ik jonger was zou ik ook wel een duikcursus willen volgen. Maar dat ga ik maar niet meer doen . Ik word tenslotte al oma en perry opa volgend jaar begin juni. We moeten nog even wennen aan het idee maar het is natuurlijk wel heel leuk.

groetjes van perry en annette

• 25 November 2013 - 18:35

Martien En Ineke:

Hoi Jeroen en Wieneke,
    Hartstikke leuk om het verslag weer te lezen. Lijkt me zo heerlijk dat je tijdens deze reis
    zoveel kan zien en je eigen tempo kan bepalen. En dat bij een heerlijke temparatuur.
    Hier hebben we al een paar keer de ramen van de auto moeten krabben en we zitten
    nu echt in de donkere dagen voor kerstmis. bah.
    Dat zijn wel slimme dieren die vrouwtjes struisvogels, daar kunnen wij mensen nog veel
    van leren. Goed opletten Wieneke, dat kan je later goed van pas komen.
    Blijf alert als jullie de zee in gaan want we horen af en toe rare berichten over
    haaien en zo.
    Blijf genieten van jullie grote avontuur en van elkaar, wij kijken uit naar het vervolg.
    Liefs van Martien en Ineke

• 26 November 2013 - 07:58

Bas:

aardig leip al die verhalen. Wil ruilen! ;-)

ruilen voor een broodje kaas?:P

• 26 November 2013 - 13:36

Arthur:

iederere keer weer een genot om jullie reisverslag te lezen. Inmiddels valt hier de eerste sneeuw, wat een verschil met jullie.

• 26 November 2013 - 16:10

Milly:

Heeeey Wieneke en Jeroen,
    kei leuk en goed om te lezen dat het jullie goed gaat en er volop van genieten.

Liefs Milly