De laatste etappe - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu De laatste etappe - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu

De laatste etappe

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Wieneke

23 Februari 2014 | Australië, Sydney

Hallo allemaal!

Alweer ons laatste reisverslag vanuit Australië..! A.s. Donderdag vertrekken we namelijk alweer naar Nieuw Zeeland! 5 maanden zijn echt voorbij gevlogen!

Na ons laatste verslag hoopte we eigenlijk het hele warme weer achter ons te hebben gelaten. Maar dat toch net niet het geval. We hebben nog bijna 2 weken in de 40+ graden gezeten. De hoeveelheid vliegen was wel flink afgenomen. Dat was fijn!

Na de lange rit van Kings Canyon naar Port Augusta waren we nog niet klaar. De volgende dag was het weer bijna 5 uur richting Adelaide. Hier blijven we een paar dagen om een beetje uit te rusten. We waren ervan overtuigt dat we Australia Day, een nationale feestdag, in Adelaide zouden vieren. Eenmaal aangekomen bleek dat we heel Australia Day in de auto hadden gezeten :-) Foutje!
We hebben evengoed nog een paar dagen door de stad gehobbeld en een paar leuke plekken bezocht.

Weer een lange rit. Dit keer ruim 6 uur van Adelaide naar de Grampians. Dit National park stond op de heenweg nog in de fik. Gelukkig hebben ze het vuur onder controle weten te krijgen. Onderweg veel schade van de branden gezien. Maar eenmaal aangekomen was er eigenlijk weinig meer van te zien. 1/3 van het national park was afgesloten voor het publiek. Hier was de ergste schade aangericht. De rest van het gebied was nog perfect begaanbaar. We hebben een paar mooie wandelingen gemaakt. 1 daarvan voerde ons via de "grand Canyon", echt een lachertje na kings canyon, naar de Pinnacles. Hoge steile kliffen waarvan je een super uitzicht hebt over het verder vlakke landschap.
Onze camping leek af en toe wel een dierentuin. 's Ochtends zag het zwart en grijs van de emu's. 's Avonds bruin van de kangoeroes. Bij een poging om het wildlife te voeren word ik nog tot bloeden toe in m'n vinger gebeten door een witte kaketoe. Die zaten er ook!

Voor de terugweg besluiten we om nog een keer de Great Ocean Road te doen. De lookouts die we de eerste keer over hebben geslagen doen we nu alsnog. En een paar die we op de heenweg heel mooi vonden. We slapen weer op de gratis camping voordat we aan het 2e deel beginnen. Eindbestemming: Melbourne.

Een camping zoeken was een ramp. We hebben een app op de telefoon die alle campings aangeeft. Er zijn er een heleboel in Melbourne. En ook goedkope. Maar het blijkt allemaal een vreselijke criminele bende te zijn. Mensen die een zogenoemde 2e kans krijgen en in Melbourne werk vinden verblijven daar. Gejatte spullen is bijna een zekerheid maar ook je minste zorg. Geweld is ook niet ongewoon. 1 camping was goed! Maar ook duur. Helaas was er dus niet veel andere keus.
Ik weet niet zo goed wat ik van de stad moet vinden. Wieneke vind het een stuk leuker. Vanaf de camping zitten we 3 kwartier in een gammele tram om in de stad te komen. Aldaar hebben we 3 verschillende wandelingen gemaakt. De eerste dag langs hoogtepunten van de stad. Dag 2 doen we de het parlement huis en de Queen Victoria Market aan. De laatste dag wandelen we door de verschillende tuinen van de stad en langs het Olympisch dorp.
Tussendoor gaan we naar een buitenwijk van Melbourne. Sint Kilda. Voor een dagje strand!

Er blijken weer bosbranden te zijn. Net ten noorden van Melbourne en verspreid door Victoria. We hadden er tot nu toe niets van gemerkt maar eenmaal op Philip Island zitten we in de rook.
We hebben besloten om op de terugweg via het binnenland te gaan. Na wat informatie over de branden in te hebben gewonnen en de route een beetje aangepast te hebben vertrekken we.

We doen het dak van Australië aan. Het skigebied van land. En het is er ook naar ingericht! Overal borden met skiverhuur. Hostels met namen van alle skigebieden van europa. Oostenrijkse huisjes. Echt grappig! Zeker met 30 graden! We klimmen naar de hoogste top van het land. Mount Kosiuszko. 2270 meter. rondje van 21 kilometer. En ik heb zelfs nog in de sneeuw gestaan. De Snowie Mountains doen hun naam eer aan!

Canberra is de ideale plek om te zijn met rotweer. Het is de hoofdstad van Australië en echt klein. Rond 1913 hebben ze de stad ontworpen en zijn ze begonnen met bouwen. Alles is super ruim opgezet. Brede straten. mooie gebouwen. Meer dan genoeg parkeer ruimte. En vaak gratis! En bijna alles is binnen. Je rijd gewoon naar het parlement gebouw. Parkeert eronder. En doet een rondleiding. Zelfde verhaal bij het nationale museum. En het oorlog monument. En de nationale muntenkamer. (alleen moest je daar buiten parkeren) En zo is er nog veel meer te doen! Alles binnen. Wij hadden het "geluk" dat ze met vreselijk schijtweer in Canberra waren. En we hebben ons prima vermaakt. Wel een beetje jammer...: toen we na een dagje stad terug kwamen op de camping vonden we de tent weggewaaid tegen een prikkeldraad hek aan. Daar kon die niet zo goed tegen. Helemaal aan flarden. Die avond zijn we nog naar Sydney gereden om bij de familie Schuurman te slapen. Echt fijn dat we weer welkom waren. Na een nachtje in een echt bed, kopen we een nieuwe tent. We willen namelijk nog steeds een paar dagen naar de Blue mountains. En dat doen we dan ook.

In de blue mountains hebben we de eerste dag niet heel goed weer. Niet dat het keihard regent ofzo. Maar het is wel nat. We maken evengoed een wandeling in de buurt. Maar door de mist zien we niet veel. De 2e dag was het opgeklaard. Prima weer weer! En dus maken we weer een flinke wandeling. Langs en in de Three Sisters. Daarna de Giant Stairs naar beneden. 900 treden! En stijl! Door het dal lopen we naar het steilste treintje ter wereld. Daarmee gaan we weer omhoog richting de camping. 's Middags rijden we nog even naar een mooie lookout en slenteren we door het dorp. Echt een mooie plek, de Blue mountains.

We horen al heel de reis dat we naar de Jenolan Caves moeten. En zelfs al toen we nog in Nederland waren was dat de tip.
Dit doen we dan ook de laatste dag. Het weer was weer omgeslagen. Heel de dag regen. Gelukkig hebben we nog wel te tent droog in weten te pakken. Eenmaal in de grotten is het schitterend! Enorme kristal wanden. Kristal watervallen. Ondergrondse rivieren enzovoort enzovoort. We hebben een rondleiding door 2 van de grotten gehad en vonden ze beide heel mooi! De laatste, de Diamond Cave, was wel de mooiste van de 2.
's Avonds slapen we bij de familie die ons de eerste dagen in Sydney zo enorm heeft geholpen met de auto. Heel gezellig en nog net zo behulpzaam!

Ondertussen zijn we weer bij de Schuurmannen voor het laatste weekje. Even uitrusten en uitzoeken wat we in Nieuw Zeeland willen gaan doen!
De familie wil onze auto overnemen. Dus ook daar hebben we weer alle geluk mee! Ons autootje heeft ons de afgelopen maanden echt overal naartoe gebracht zonder enig probleem! 20.000 kilometer hebben we ermee gereden!! Een paar weken in 40+ graden. We hebben een Kangoeroe aangereden. En nog heeft tie geen 1 keer tegen gesputterd.

We vinden Australië echt een geweldig land! De mensen zijn bijna allemaal super vriendelijk en behulpzaam. Leuke steden. Schitterende natuurparken. Bijzondere dieren die je te pas en te onpas tegenkomt. Blauwe zee. Witte stranden. En als je de kust even zat bent mooie berggebieden en natuurlijk de Red Centre! Hopen dat we over 50 jaar nog eens de mogelijk hebben om hier een paar maanden heen te gaan!

A.s. donderdag vliegen we naar Auckland. Weer een nieuw avontuur. Daar niet met de auto maar met de bus. We hebben een "hop-on/hop-off" buspas waarmee we kriskras over de eilanden gaan reizen. Uit de rugzakken leven dus i.p.v. uit de achterbak.

We proberen vandaag of morgen nog even wat foto's te plaatsen!

• 23 Februari 2014 - 08:03

Sandra:

Jeetje jongens, 5 maanden voorbij!
    De tijd is inderdaad gevlogen!
    Geniet van elkaar, de omgeving, het weer
    en het vakantiegevoel! :)
    Veel plezier in Nieuw Zeeland!
    Een dikke kus van ons

• 23 Februari 2014 - 08:50

Alice:

He reizigers, Klinkt erg goed allemaal! Geniet van jullie laatste dagen in Australië en heel veel hop-on-hop-off plezier in Nieuw Zeeland!

• 23 Februari 2014 - 10:24

Brigit:

Wat gaat de tijd snel zeg.. Mooi verhaal weer! Geniet van weer een nieuw avontuur!! X Brigit

• 23 Februari 2014 - 11:59

Arnold En Anja:

Hoi Jeroen en Wieneke. Wat een leuk reisverslag weer,en wat een mooie foto's. Al 5 maanden weg. De tijd vliegt. Nu naar nieuw Zeeland, spannend! We hopen dat het net zo Mooi en goed is als Australie. Een hele uitdaging zonder jullie ijzere ros. Heel veel plezier. Geniet van alles en we houden contact.
    Dikke kus van ons.

• 23 Februari 2014 - 16:02

Perry En Annette:

Lieve Jeroen en Wieneke,

Wat een geweldig reisverslag om te lezen en echt hele mooie foto,s zo kunnen we ons een goede voorstelling van alles maken wat jullie allemaal zien en meemaken. en zo genieten we een beetjemet jullie mee. Wat gaat de tijd snel we wensen jullie dan ook heel veel reisplezier in Nieuw Zeeland.
    lieve groeten

• 26 Februari 2014 - 23:34

Martien En Ineke:

Hoi Jeroen en Wieneke, weer erg genoten van jullie laatste reisverslag uit Australie.
    Heel erg fijn dat jullie het zo ontzettend naar je zin hebben gehad, en dat de bolide
    het zo goed gedaan heeft, 20.000 km is me toch een ongelofelijk eind.
    Nu op weg naar Nieuw-Zeeland, wij wensen jullie daar ook een geweldige tijd toe.
    Wij zijn heel benieuwd naar jullie belevenissen daar.
    Veel plezier, liefs Martien en Ineke

• 28 Februari 2014 - 13:11

Opa & OMa De Laat:

Hoi Wieneke & Jeroen, wat leuk jullie reisverslag we genieten er elke keer weer van.
    We wensen jullie een mooie tijd in Nieuw-Zeeland toe , en dat het allemaal maar weer goed mag gaan.
    Veel plezier , geniet samen van alle leuke en mooie dingen.Het blijft wel spannend.
    We kijken uit naar eind April,om jullie weer in onze armen te sluiten.
    Veel liefs Oma & Opa de Laat uit het zonnige Nuenen. HOUDOE X X