Nieuw Zeeland!!!! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland!!!! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland!!!!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Wieneke

20 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hallo allemaal! We zijn in Nieuw Zeeland! En wat een geweldige plek is dit! Zo onwijs mooi!

De vlucht verliep prima! Geen problemen bij de douane. En onze transfer naar het hostel was ook perfect geregeld! Hier verblijven we 2 nachten...
Onze eerste indruk van Auckland is dat het geen hele indrukwekkende stad is. Qua oppervlakte wel. Het is 1 van de grootste steden ter wereld. Veel groter dan Sydney bijvoorbeeld. Maar echt druk en bruisend is het niet.
Na een Dunkin Donut ontbijt (op bed! Want Wieneke is t gaan halen) trekken we de stad in. We hebben deze ronde 1 dag om de stad te verkennen dus we zetten er vaart achter. We bezoeken de skytower. 2 keer. Overdag en bij zonsondergang. We hobbelen door een paar tuinen en gaan langs de haven. Met een paar gigantische custom made zeilboten! Echt bizar.
Na nog een heerlijk nachtje slapen moeten we al heel vroeg op om op tijd in de bus te zitten. 7.15 vertrek.
Onze eerste stop is in Hahei. Een klein dorpje aan de oostkust van het land. Hier heb je de Cathedral cove. Lord of the rings is hier gefilmd. (en op nog 6 miljoen plekken, maar dit is onze eerste filmset) We besluiten meteen maar de eerste activiteit te doen! Zeekayakken! Dit stond al een hele tijd op de planning! Eigenlijk in Australië al. Maar nu is het eindelijk zover! De golven waren redelijk hoog, dus het was een leuke en uitdagende ochtend! We varen door het Marine Reserve langs een paar eilanden en door een grot. Er schijnen veel blauwe pinguïns te zitten maar wij hebben ze niet gezien. Een Marine Reserve is eigenlijk het zelfde als een national park. Alleen dan te water! Er mag niet gevist worden. En zelfs een schelp meenemen is verboden. Take only photos, leave only footprints. Of golfjes in dit geval....
Het surfersdorp Raglan ligt aan de westkust van het noorder eiland. In tegenstelling tot de oostkust zijn alle stranden hier zwart! Hier besteden we een paar dagen op de camping. Omdat het heel wat regent kunnen we niet alles doen wat we willen. De laatste middag zat er gelukkig wel een leuke wandeling in naar het surfstrand en terug door de heuvels.
We stappen weer in de bus. Opweg naar de waitomo Caves. Geweldig! Er is keus uit een paar verschillende activiteiten. We besluiten te gaan Black Water Raften. Onder de grond in een binnenband de rivier afdrijven. En dan onder een sterrenhemel van gloeiwormen! Heel bijzonder! En heel gaaf! De ervaring werd nog eens versterkt door de super gids! Hij wist zelfs het positieve in iedereen naar boven te halen toen we door het ijskoude water moesten zwemmen!
We besluiten een nachtje langer te blijven omdat we nog een wandeling willen maken. En dat blijkt een goede keus! Allereerst omdat de wandeling erg leuk was. Deze voerde ons door het glooiende landschap naar een klein stukje bos met een flinke grot. Of eigenlijk meer een natuurlijke brug. De tweede goede rede was de nieuwe bus! We werden opgehaald door een nieuwe chauffeur. Het was haar eerste ronde. En ze deed er onwijs goed. Af en toe reden we wel even de verkeerde kant op. Maar haar motto was: it's about the journey, not about the destination! Haha, was echt heel cool! De bus was ook klein. Maximaal 20 personen en het was een gezellige hechte groep. We zijn hier dus ook tot wellington bij gebleven!
Na Waitomo rijden we naar onze eerste culturele stop. We wisten niet dat deze stops erbij zouden zitten. En we schrokken flink van de prijs. 80 dollar per persoon voor een overnachting.... Maar t was wel heel leuk. De eerste nacht slapen we in een Maori groepshuis. Nadat we welkom zijn gehete door de stam krijgen we een demonstratie van de Haka. Dit is de nationale dans. En natuurlijk moesten wij dit ook even proberen. De mannen wonnen. Na het eten krijgen we wat informatie over de stam en het traditionele leven. Dit was wel heel leuk! Na een lange nacht vertrekken we naar Rotorua. Ik heb geen oog dicht gedaan. Volgens de stam komt dit doordat mijn voorouders met hun voorouders in conflict waren. Normaal wachten de voorouders namelijk buiten tot we 's ochtends weer vertrekken. Maar koppige voorouders gaan mee naar binnen en dat vinden de voorouders van de stam niet leuk. Dat wordt een conflict en vervolgens kon ik dus niet slapen. Mijn voorouders kennende is dit best aannemelijk! Wieneke heeft wel lekker geslapen.
Rotorua staat bekent om de stank, en de kokende modder. Door alle thermische activiteit in de omgeving zie je overal rook uit de grond komen. Kokende modder en geisers zie je ook op iedere straathoek. Of in de achtertuinen. Of midden in het park. En de rotte eieren lucht is onmisbaar. We spenderen hier een ochtend omdat we op de mensen die activiteiten doen moeten wachten. Het is wel een leuke stad! Maar we zijn blij als we de stank achter ons laten.
Savonds al meteen onze 2e culturele stop. Dit keer bij een andere stam. En op het mooiste plekje van de hele wereld! Deze stam leeft vlak naast een bergpas aan een meer. Met een gigantisch uitzicht! Echt heel erg mooi! We krijgen een traditionele maaltijd. Klaargemaakt onder de grond. Via speciale verwarmde stenen uit de rivier wordt het eten klaar gestoomd. Er gaan rauwe hele kippen, rund en lam rollades, nieuw Zeelands "sweet patatos" enz in een gat in de grond. Samen met de hete stenen en kruiden. Zeilen en zand erover. En 3 uur later heb je een heerlijke maaltijd! Verder was het weer een hele leuke ervaring. Met een hoop mooie verhalen en dit keer wel lekker slapen.
Voordat we naar wellington rijden maken we nog een wandelingetje. 23 kilometer door het vulkanische landschap. De wandeling staat bekent als de Tongariro crossing en is eigenlijk 1 grote lord of the rings filmset. Met onder andere Mount Doom!!!! Het was een super mooie wandeling. Sommige groepsgenoten hebben het zwaar. Maar wij lopen er makkelijk doorheen! We missen maar net de eerste bus. Das wel jammer... :-)
In wellington gaan we de eerste avond wat eten en drinken in de bar naast ons hostel. De laatste avond met onze busgroep.
De volgende ochtend gaan we naar het Te Papa museum om alles over de Nieuw Zeelandse geschiedenis te weten te komen. Wellington is eigenlijk het Hollywood van Nieuw Zeeland. Ze hebben zelfs zo'n zelfde naambord op de berg. We kunnen het dan ook niet laten om een movie tour te doen. Van de Lord of the Rings natuurlijk. In een bos vlak buiten de binnenstad zijn de eerste scenes van de eerste film geschoten. Deze spelen we een soort van na. Vervolgens laten ze ons zoeken naar de boom van de bekende scène waar de 4 hobbits schuilen voor de Black Knite. Het bloeddorstige paard waar hij op zit heet Bob.... En de boom was nep...
Tijdens de overtocht naar het zuidereiland hebben we alle geluk van de wereld! Het schijnt flink te kunnen waaien in dit smalle stukje zee. Wat garant staat voor 3 misselijk makende uurtjes. Maar vandaag is het water bijzonder kalm! We komen een wat ouder Engels stel tegen die gister ook bij de movie tour waren. Aan het eind van de overtocht kregen we een enorm compliment. Hij dacht toch minimaal wel dat 1 van onze ouders Engels was. Omdat we de taal zo goed spraken:-)
Abel Tasman National park is onze locatie voor de komende 4 nachten. Volgens de voorspellingen komt er een cycloon over het noorder eiland. En krijgen wij daar een staartje van mee. De eerste 2 dagen hebben we heerlijk zonnig weer! We maken 2 mooie wandelingen langs de schitterende kust! Laat de 2e middag begint het te regenen. En dit stopte pas 36 uur later. Omdat onze tent in een plas met enkeldiep water staat besluiten we zelfs om deze te verlaten. De binnenkant was nog wel droog!!! Goede tent!
Op dit moment zijn we in Franz Josef! Bekent om de gelijknamige Gletsjer. Hier hebben we onze zinnen gezet op een Heli hike. Eerst wordt je met een helicopter op de gletsjer afgezet. Vervolgens ga je een paar uur op verkenningstocht. En aan het eind vlieg je weer in de heli terug! De eerste dag gaat het avontuur helaas niet door vanwege het weer. Niet dat het heel slecht is.. Maar de wolkenlaag hangt precies ten hoogte van de gletsjer. Vandaag is het ook tot op het laatste moment spannend... Om 12 uur waren er een paar groepen wel omhoog gegaan. Maar er waren er ook een aantal gecanceld. We worden helemaal aangekleed en naar de heli gebracht. Na nog een paar spannende momenten mogen we toch instappen en gaan we de lucht in! Wat een super gevoel! Eenmaal op de gletsjer maken we een mooie wandeling over het blauwe ruige ijs! Het avontuurlijke wordt er een beetje uitgehaald door een groep oude Chinezen die allereerst geen Engels praten, en ten tweede erg veel moeite hadden om de ene voet voor de andere te zetten. De gids hakte dan ook op elke plek een perfect trappetje voor ze uit... Maar de ervaring was evengoed helemaal top!
Morgen vertrekken we naar Fox Glacier. Dat ligt om de hoek.. Voor een paar wandelingen. Daarna trekken we richting Queenstown voor een paar dagen. Jeroen wil bungeejumpen.
We hebben het hier geweldig naar ons zin! Misschien nog wel meer dan in Australië! Het busreizen is niet helemaal ons ding. Maar voor nu ook een hele toffe ervaring! Alleen maar goed nieuws dus!!! Owja, nog meer goed nieuws.... Ons schilderij is klaar! En we hebben m al op foto gezien:-)
Tot over een paar weekjes! Het duurt nu echt niet lang meer tot we naar huis komen..:-)

• 20 Maart 2014 - 07:56

Rik:

Hoi Wieneke en Jeroen,

mooi verslag van, zo te horen een prachtig stukje van deze aardkloot. Geniet nog van de laatste weken.
    Nederland bereid zich voor op jullie terugkomst: Het weer in deze contreien is al enkele weken mooi, als het zo doorgaat is het hier tropisch warm als jullie terug komen.

We zijn erg benieuwd naar jullie foto's en uitgebreidere verhalen.

Groet uit zonnig Nederland,

Rik

• 20 Maart 2014 - 08:30

Sandra:

Leuk verslag jongens!
    Wij kijken ernaar uit jullie weer te zien!
    Maar eerst nog even genieten jullie!!!!!!
    Xxxxxxxxxxx van ons

• 20 Maart 2014 - 08:41

ANJA En Arnold:

Wat een mooi reisverslag weer. De helicoptervlucht is dus doorgegaan. Super!!!!!
    Nog heel veel plezier in N Z. Geniet van alle mooie dagen daar, want voor je het weet zit je in het vliegtuig richting huis. Hopelijk is zo'n elastiekje sterk. Wieneke je hebt gelijk dat niet gaat springen. is toch doodeng!
    Wees voorzichtig en we hopen dat jullie nog veel mooie ervaringen op gaan doen de komende weken.
    Dikke kus van ons. xxxxxxx

• 21 Maart 2014 - 08:24

Cora:

Ha,ha, toch wel bizar dat je voorouders helemaal naar NZ komen om jou even uit je slaap te houden, vast aan het ruzie maken of ze je wel zouden laten bunjeejumpen!! Geniet nog even van jullie laatste weken. Groetjes van ons ... André en Cora en de jongens

• 23 Maart 2014 - 22:24

Martien En Ineke:

Hoi Jeroen en Wieneke, geweldig om jullie verslag weer te lezen, wij kijken er echt naar uit.
    Fijn dat jullie Nieuw-Zeeland zo mooi vinden na al het moois wat jullie al gezien hebben in
    Australie, en dat het weer zo heel anders is.
    Heel vervelend dat zelfs daar aan de andere kant van de wereld er nog oude familie leden
    zijn die je uit je slaap houden, hoever moet je gaan om daar van verlost te zijn.
    Hopelijk laten ze jullie de laatste weken van jullie verblijf daar met rust.
    Geniet van jullie laatste weken daar in Nieuw-Zeeland voor je het weet ben je weer
    in Nederland. Groeten van Martien en Ineke

• 24 Maart 2014 - 17:12

Oma & Opa De Laat:

Hoi Wieneke & Jeroen, wat is het weer een leuk verslag, we genieten ervan.
    Geniet samen nog even van al het moois, we kijken naar jullie thuiskomst uit.
    Het is allemaal nog wel even spannend,hier gaat het goed,maar dat zien jullie wel
    als je weer in Nuenen bent, veel plezier doe voorzichtig. tot eind April.
    Vele lieve groetjes uit een zonnig Nuenen. Oma & Opa de Laat X X X X