onderweg naar boven - Reisverslag uit Levin, Nieuw Zeeland van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu onderweg naar boven - Reisverslag uit Levin, Nieuw Zeeland van Jeroen en Wieneke - WaarBenJij.nu

onderweg naar boven

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Wieneke

12 April 2014 | Nieuw Zeeland, Levin

Hallo allemaal!!

We beginnen ons bruine kleurtje een beetje te verliezen. We willen jullie dan ook vriendelijk verzoeken om een beetje zon deze kant op te sturen. Het wordt hier herfst... Lijkt qua weer flink op de Nederlandse variant. Maar goed, verder is alles nog steeds overweldigend mooi!

We zijn alweer op het noorder eiland en dus nu echt aan de laatste etappe begonnen. Het zuidereiland was echt de mooiste plek van de reis! Je hebt er alles! Van mooie stranden tot besneeuwde bergtoppen en van kleine stroompjes tot fjorden!
Na de helihike hadden we ons voorgenomen om wat minder activiteiten te gaan doen. Om kosten te besparen en omdat de omgeving zelf al mooi genoeg is. De route die we naar Lake Wanaka toe reden was een sightseeing tour opzich! Een prachtige route over de Haast pass en langs 2 van de grootste meren van Nieuw Zeeland! Super! In Wanaka zelf hebben we ons aan de belofte gehouden en hebben we gewandeld. In Queenstown is het ook aardig gelukt. Het was de bedoeling dat Jeroen ging Bungeejumpen. Maar verder hebben we flink gewandeld door de mooie omgeving. Het bungeejumpen was heel gaaf! De vrije val van 8 seconde was precies lang genoeg om te gaan twijfelen of het elastiek wel vast zit. Gelukkig was dit het geval en daarna was het genieten! Queenstown zelf is een plek waar iedereen alleen maar uit is op zuipen en adrenaline activiteiten doen. Kleine greep uit het assortiment is: Bungeejumpen, Jetboaten, skydiven, downhill mtb, paragliden, hanggliden, quadrijden. En nog veel veel meer! Het is een hele schreeuwerige en drukke plek. We waren dan ook blij om aan die drukte te ontsnappen tijdens de wandelingen.
We hebben vanuit Queenstown een dagtrip gedaan naar Milford Sound! Weer een hoogtepunt uit de reis. De 4 uur lange bustrip was al spectaculair. De boottrip tussen de fjorden, langs de watervallen en zeehonden, was echt geweldig! De hoogste berg daar steekt 1600 meter boven het water uit. En die 1600 meter gaat ook bijna in 1 rechte lijn omhoog! Het is zo onwijs groot dat je t niet echt kan beseffen. De bergen zijn voor je gevoel niet hoger dan een metertje of 500.
Een berg die wel echt hoog lijkt is Mount Cook! 3680 meter! In het national park hebben we 2 dagen tussen de hoge bergen en gletsjers doorgebracht. We hebben een wandeling naar de voet van Mount Cook zelf gedaan. Deze slingerde in het begin over en langs een smeltwater stroom van de Hooker Glacier. Een groot gletsjer meer ( tot 15 jaar geleden was dit meer er nog niet. De gletsjer is in korte tijd ruim 4 kilometer terug getrokken) markeerde het einde van de wandeling. Er dreven allemaal enorme ijsschotsen! Ijs dat ruim 300 jaar geleden als sneeuw is gevallen.
Na Mount Cook zijn we naar de westkust gereden en hebben we koers gezet terug naar Wellington. In Rangitata hebben we tussen de Lord of the Rings filmsets door geraft. Het schijnt zelfs dat de rafts in de film te zien zijn! De klasse 5 stroomversnellingen waren best pittig! Hard werken om er doorheen te komen. Gelukkig koelde het koude smeltwater ons goed af. Na een 10 meter sprong vanaf een rots het water in was het tijd voor een BBQ! Een hele geslaagde dag!
Kaikoura is het surfersdorpje van het zuider eiland. Het weer nodigde alleen niet echt uit. Gelukkig waren er ook genoeg andere activiteiten. Doordat de oceaan 2 km uit de kust al 10 km diep is, zijn er enorm veel dieren te vinden die je normaal niet zo snel ziet. Heel het jaar door zwemmen er walvissen voor de kust. Er zitten duizenden zeehonden en dolfijnen. En de albatrossen vliegen af en aan! We hebben de kans aangegrepen om met de dolfijnen te zwemmen! Niet in een zwembadje maar in de oceaan met wilde Dusky dolfijnen! Dit was echt heel erg bijzonder! De groep dolfijnen was super nieuwsgierig! Ze bleven maar rondjes om ons heen zwemmen. Normaal moet je een paar keer verplaatsen met zo'n tour. Maar wij hebben ruim een uur bij dezelfde groep in het water gelegen! Er kwam ook een zeehond langs zwemmen. En we werden aangevallen door een albatros. Dus eigenlijk 3 in 1!
We waren zelf verbaast dat je de ene dag met dolfijnen en zeehonden in het water kan liggen en de volgende dag door het puin van aardbevingen kan lopen. Stray stopt zelf niet in Christchurch, dus we hebben voor een dag een autootje gehuurd om de stad te verkennen. De afgelopen jaren zijn er meer dan 10.000 aardbevingen geweest. 3 daarvan waren heel zwaar! In de binnenstad is het nog een enorme ravage. Een groot deel van de panden is nog steeds afgesloten. De winkels zijn verplaatst naar zeecontainers. Dit ziet er heel tof uit! Maar overal om dit kleurrijke winkelcentrum heen zie je half ingestorte gebouwen, kantoren zonder ramen, scheuren in de weg.
De kerk is bij de eerste aardbeving voor een deel ingestort. Vlak daarna is deze in de stijgers gezet. Maar bij de 2e aardbeving is er weer 10 meter ingestort. De stijgers staan dus nu niks te doen. Heel bizar!

Het weer zit de afgelopen dagen echt niet mee. Alleen maar regen. De laatste dagen op het zuider eiland. Maar ook de afgelopen dagen in wellington was het nat. We zijn nu onderweg naar boven. Hopen dat t daar droger is. Vanuit Auckland gaan we nog een paar dagen naar het hoge noorden. Bij Bay of Islands willen we nog duiken. Schijnt in de top 10 van mooiste duikplekken in de wereld te staan. En daarna is het tijd om in het vliegtuig te stappen....
Tot snel allemaal! Over 3 weken zijn we alweer thuis :-(

• 11 April 2014 - 22:49

Cora:

Hoi Jeroen en Wieneke, jammer van het weer, wij houden de zon nog even hier hoor! Geniet nog van jullie laatste weken. Groetjes van ons, André en Cora

• 11 April 2014 - 22:50

Milly:

Heeeeey Wieneke en Jeroen.
    Gaaf om jullie verhaal weer te lezen.
    Geniet er nog maar ff van en wens jullie een behouden thuiskomst.

Liefs Milly

• 12 April 2014 - 00:11

Buren:

Hoi Jeroen en Wieneke!
    Geweldig verslag van de reis! Wat sneu dat het aftellen is alweer begonnen! Geniet van de laatste weken, en ja hoor: neem mee een beetje zon, een paar graden meer kan geen kwaad in NL.
    Tot over 3 weken!
    Peter, Natalia, Anna, Lucas en Lotte.

• 12 April 2014 - 09:21

Anja En Arnold:

Wat een leuk verslag weer. Jammer dat het weer omslaat. We hopen dat jullie toch genieten van die laatste weekjes. Wij zien er in ieder geval naar uit dat jullie weer naar huis komen. De 7 maanden zijn omgevlogen, maar toch fijn om jullie straks echt te zien.Nog veel plezier. Dikke kus van ons. xxxxxxxx

• 12 April 2014 - 09:27

Brigit:

Geniet er nog even lekker van samen!! Alvast een goede terugvlucht! Liefs, Brigit

• 12 April 2014 - 13:44

Oma & Opa De Laat:

Hoi Wieneke 7 Jeroen, met veel plezier jullie verslag gelezen fijn dat alles zo goed gaat.
    Geniet de laatste weken samen nog maar van alle mooie en leuke dingen,doe wel voorzichtig
    Het blijft nog wel spannend, hier gaat alles goed.We wensen jullie een goede vlucht naar huis.
    We kijken met spanning naar de verjaardag van Opa uit, want dan zijn jullie bijna thuis.
    Veel liefs uit een zonnig Nuenen. Oma & Opa xxxxx HOUDOE tot 30 April

• 12 April 2014 - 15:49

Perry En Annette:

lieve jeroen en wieneke

Wat was het weer een leuk verslag om te lezen en erg gaaf dat jullie in de vrije natuur zo lang met de dolfijnen hebben kunnen zwemmen geniet nog even samen want voor je het weet zitten jullie weer in het vliegtuig naar huis We wensen jullie een veilige goede terugreis.
    Dikke knuffel en tot ziens

• 13 April 2014 - 19:45

Arthur:

Het blijft een prachtig avontuur om nog steeds jaloers op te zijn. En de resterende drie weken is de periode dat een ander zijn "grote" vakantie viert. Dus is gelukkig nog even. Geniet er van.

• 20 April 2014 - 22:34

Martien En Ineke:

Hoi, wat een geweldig verslag weer, ik ga het heel erg missen als jullie weer terug zijn.
    Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt, dit blijft de rest van je leven een mooie
    herinnering die niemand kan afpakken. Bij jullie is het al tweede paasdag en over een week
    stappen jullie weer in het vliegtuig richting huis. Wat zijn die 7 maanden snel voorbij gegaan,
    dat zullen jullie ook wel ervaren. Vooral de naastte familie vind het nu wel heel erg fijn als het
    30 april is en jullie op schiphol door de deuren komen. Wij hopen jullie ook snel weer te zien.
    Geniet ontzettend van de laatste week daar aan de andere kant van de wereld en een hele goede
    en voorspoedige reis terug. Het weer wordt hier steeds beter dus dat komt goed uit.
    Veel liefs uit Schoonhoven